ISKM04 Seminář k diplomové práci I

10.01.2024

ISKM04 Seminář k diplomové práci I: Východiska a metodologie byl vyučován online. Cílem předmětu bylo seznámit se s různými paradigmaty, potenciálními tematickými okruhy diplomových prací a na ně navazujícími výzkumnými metodami využívanými v Informačních studií a knihovnictví.

Na semináři jsme probírali:

  • Paradigmata v ISK. Aktuální témata výzkumů a aplikací v ISK se zaměřením na specializace rozvíjené na KISK FF MU.
  • Design informačních služeb a filozofie HCD.
  • Příklad výzkumu pro design informační služby v knihovně.
  • Příklad výzkumu pro design informační služby v elektronickém prostředí.
  • Měření vzdělávání.
  • Příklad výzkumu informační gramotnosti a vzdělávání.
  • Příklad výzkumu využití technologie ve vzdělávání.
  • Výzkum v literárních vědách.
  • Příklad literatury v kulturním kontextu.
  • Příklad filozofických metod.
  • Metody v datovém a informačním managementu.
  • Příklad informačního auditu.

Musím přiznat, že mě na prvním semináři předmět celkem vyděsil. Především mě vyděsilo zadání výstupu z diplomového semináře, a to tematická komentovaná rešerše, kterou jsme měli odevzdat v rozsahu 6 normostran, informace o tvorbě portfolia a závěrečné reflexe předmětů. KISK byl pro mě něco nového a stále je něco, co nadále objevuji a čemu pomalu přicházím na kloub, takže výběr tématu diplomové práce (sice nás bylo upozorněno, že jej můžeme v průběhu studia ještě změnit) mě celkem nahnal strach. Pravdou ale je, že zpětně chápu, proč tomu tak je a proč si nějaké téma určujeme již v prvním semestru magisterského studia.

Předmět, až mi trochu nahnal hrůzu, byl ale pro jeho různorodost zajímavý a určitě přínosný. Jen bylo opravdu těžké si témat nakonec vybrat. Vlastně nebylo ani tak těžké si vybrat téma, jako spíš najít nějaké studie, které se tématem zabývaly do komentované rešerše. Upřímně mi přišlo, že zadání, abychom použili v komentované rešerši minimální pět odborných studií, předmětu zbytečně uškodilo a předmět mi zprotivilo. Jsou i jiné možnosti, kde čerpat zdroje než z odborných výzkumů. Přijde mi, že jsem ztratila spoustu času, který jsem se mohla věnovat něčemu užitečnějšímu. Za mě tedy naprosto zbytečné. Vždycky, když jsem našla téma, které by mě bavilo, tak jsem ho pak musela měnit, protože jsem nemohla nic najít. Také bych doporučila vyučujícím hodit do studijních materiálů buď kostru komentované rešerše nebo nějakou již vytvořenou rešerši na ukázku. Mezi kolegy vyplynulo v průběhu semestru několik dotazů, jak má výstupní produkt semináře vlastně vypadat. Většina z nás komentovanou rešerši a analýzu textů dělala poprvé.

© 2023 Všechna práva vyhrazena
Vytvořeno službou Webnode Cookies
Vytvořte si webové stránky zdarma! Tento web je vytvořený pomocí Webnode. Vytvořte si vlastní stránky zdarma ještě dnes! Vytvořit stránky
Používáme cookies, abychom zajistili správné fungování a bezpečnost našich stránek. Tím vám můžeme zajistit tu nejlepší zkušenost při jejich návštěvě.

Pokročilá nastavení

Zde můžete upravit své preference ohledně cookies. Následující kategorie můžete povolit či zakázat a svůj výběr uložit.